مقايسه‌اي بين انواع آب‌ معدني


 

نويسنده: فاطمه افروغ




 
هر دم از اين باغ، بري مي‌رسد. اين ضرب‌المثل در مورد خيلي چيزهاي اين روز و روزگار، صادق است؛ از جمله در مورد آب‌معدني‌هاي اين روز و روزگار که هر روز، نو مي شوند و انواع جديدي از آنها به بازار مي‌آيد؛ از آب معدني¬‌هاي گازدار گرفته تا آب‌معدني‌هايي که طعم ميوه‌هاي مختلف دارند. نظر متخصصان تغذيه درباره اين آب‌معدني‌هاي جديد چيست؟ اگر پاسخ اين سوال را نمي‌دانيد، با اين مطلب، همراه شويد.
همه ما بارها شنيده‌ايم که مصرف روزانه 8 ليوان آب براي بدن لازم و ضروري است اما دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص صنايع غذايي، مي‌گويد : «لزومي ندارد که روزي 8 ليوان آب بنوشيم. به جاي آن، مي‌¬توانيم اين 8 تا 10 ليوان مورد نياز را از ساير نوشيدني¬‌ها و حتي غذاها هم به دست آوريم.» مي‌پرسيد چطور؟ جواب‌تان اين است: «همين گوشتي که ما مي‌خوريم حاوي 70 تا 75 درصد آب است و کربوهيدرات‌ها(قندها)يي که ما اصلاً فکرش را هم نمي‌¬کنيم، مي‌توانند در بدن ما مقداري آب توليد کنند. بنابراين مي‌توانيم نياز بدن‌مان به آب را از طريق نوشيدن خود آب، چاي، انواع نوشيدني‌¬ها، ميوه، غذاهاي آب‌دار و معمولي برطرف کنيم.»

 

آب گازدار
 

اگر گاز کربنيک يا همان سودا را با فشار زياد در آب حل کنند، آب گازدار توليد مي‌شود. هنگامي که درب بطري¬‌هاي اين آب¬‌ها را باز مي‌¬کنيد، مانند نوشابه‌هاي گازدار، ابتدا گاز آن با فشار از بطري خارج مي‌شود و بعدش شما قادريد اين آب اسيدي را بنوشيد. از دکتر دباغ مقدم درباره علت يا هدف توليد اين‌گونه آب¬‌ها پرسيديم و ايشان چنين پاسخ دادند که: «يکي از بحث¬‌هايي که در صنايع غذايي از اهميت بالايي برخوردار است، تنوع و در نظر گرفتن ذايقه مصرف-‌کنندگان است؛ مثلاً چرا هيچ‌کس نمي¬‌پرسد که به چه علت بيش از صدها نوع بيسکوييت در بازار وجود دارد؟ چون مسلماً همه مي‌دانند که انواع مختلف بيسکوييت براي ذايقه‌هاي متفاوت طراحي شده است. جريان توليد آب‌هاي گازدار يا با طعم ميوه‌هاي گوناگون هم همين است. اصولاً آب ماده بدون طعم و بويي است و توليدکنندگان براي اينکه به سليقه مصرف¬‌کننده احترام بگذارند و کششي به سمت اين نوشيدني بي‌¬مزه و البته ضروري براي بدن به وجود بياورند، اقدام به توليد اين محصولات كرده‌اند.» البته برخي از توليدکنندگان، هدف خودشان از اين کار را فروش بيشتر محصول و جلب توجه بچه¬‌ها و حتي بزرگ‌ترها به آب دانسته¬‌اند و عنوان کرده‌اند که شايد بتوانند با توليد آب گازدار يا طعم‌دار، به والدين در نوشاندن آب به فرزندان‌شان کمک کنند. آنها مي¬‌گويند که گرايش به سمت نوشيدني‌¬هاي مضري مثل نوشابه‌هاي گازدار يا آب‌ميوه‌هاي شيرين در جامعه ما بسيار زياد است و همين دليل (حفظ سلامت عمومي جامعه) باعث توليد يا واردات آب‌هاي گازدار و طعم‌دار شده است.

مضرات آب گازدار
 

دکتر دباغ مقدم تفاوتي بين آب گازدار و طعم‌دار با آب‌هاي معمولي نمي‌داند و مي‌گويد که در دنيا فقط دو نوع نوشيدني وجود دارد که رفع عطش مي‌کند؛ يکي آب و ديگري شير. او نوشيدن چاي و قهوه را به خاطر مدر (ادرارآور) بودن‌شان براي رفع عطش چندان مناسب نمي‌¬داند و مي¬‌افزايد: «آب گازدار يا طعم‌دار نيز مي‌تواند همان مزايايي را داشته باشد که آب‌هاي معمولي دارند. فقط به خاطر وجود گاز در اين محصولات، خوردن‌شان به کساني که مشکلات گوارشي، زخم و ورم معده و سوزش سر معده دارند، توصيه نمي‌شود. اين‌گونه افراد نه تنها آب گازدار، بلکه هيچ ¬نوع نوشيدني گازدار ديگري را نبايد مصرف کنند.» در ضمن، برخي از دندانپزشکان هم مصرف آب‌هاي گازدار را منع مي‌کنند. آنها اعتقاد دارند که اسيدي بودن اين نوع نوشيدني، باعث پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود.

بچه‌ها آب طعم‌دار نخورند
 

آب‌هاي طعم‌دار، شيرين نيستند و رنگ خاصي هم ندارند که اگر اين‌طور بود، ديگر فرقي با آب‌ميوه نداشتند. به اين آب¬‌ها تنها اندکي اسانس طعم‌‌دهنده مجاز خوراکي مي‌‌زنند تا آب از آن مزه يک‌نواخت‌¬اش در بيايد؛ طعم‌دهنده‌هايي مانند گيلاس، سيب، هلو، طالبي و ليمو. دکتر دباغ‌مقدم، مصرف اين نوشيدني¬‌ها را به بچه‌¬ها توصيه نمي‌کند و مي‌گويد: «هرچند که مصرف آب‌هاي گاز يا طعم‌دار ضرري براي کسي ندارد اما موضوع در مورد بچه‌ها مخصوصاً بچه¬‌هاي زير 5 سال کمي متفاوت است. بهتر است در تغذيه اين گروه سني از مواد مصنوعي و شيميايي استفاده نشود. حتي اگر اين مواد، خوراکي و مجاز باشند. دليل اين حرف هم اين است که دستگاه گوارش، کليه و کبد در سنين خردسالي کامل مي¬‌شوند و بهتر است هيچ ماده مصنوعي در اين دوران وارد بدن کودکان نشود.»

همراه غذا آب نخوريد
 

خيلي‌ها عادت دارند با هر لقمه از غذاي‌شان، کمي آب، نوشابه يا دوغ بنوشند اما دکتر دباغ‌مقدم اين کار را عادت خوبي نمي‌¬داند: «از نظر روانکاوي، نمي‌¬توان غذا را خشک خشک خورد و بلعيد و ترشح بزاق هم به خاطر سهولت در بلعيدن لقمه¬‌هاي غذاست و گاهي هم اين ترشحات به اندازه لازم نيستند و ما مجبور مي‌¬شويم که به کمک نوشيدن اندکي آب، غذاي‌مان را فرو ببريم اما اينکه ما به خاطر يک عادت اشتباه مدام هنگام خوردن غذا آب بنوشيم، اصلاً کار درستي نيست. اين عادت غلط باعث رقيق شدن شيره¬‌هاي گوارشي و در نتيجه ايجاد سوءهاضمه در فرد مي‌شود.»
او يک توصيه هم به آنهايي که نمي‌خواهند دچار اضافه وزن شوند و از طرفي هم نمي‌توانند جلوي پرخوري¬‌شان را بگيرند، دارد: «اگر مي¬‌خواهيد کمتر غذا بخوريد يا قصد لاغر شدن داريد، کمي قبل از غذا يک ليوان آب بنوشيد تا مقداري از حجم معده‌تان پر شود. اين‌طوري ديگر دست به پرخوري نمي‌زنيد. فقط حواس‌تان باشد آبي که مي‌¬نوشيد زياد سرد نباشد زيرا محيط داخلي معده گرم است و اگر شما آب خيلي سرد بنوشيد، عضلات معده‌¬تان دچار اسپاسم مي¬‌شوند و شما را به دردسر مي‌¬اندازند.»

به جاي نوشابه گازدار آب گازدار بنوشيد
 

کم نيستند افرادي که تا روزي دوسه ليوان نوشابه گازدار نخورند، روزشان شب نمي‌شود. توليد و عرضه آب‌هاي گازدار شايد بهترين وسيله براي اين افراد باشد تا به جاي مصرف نوشابه و ابتلا به پوکي استخوان زودرس و زخم معده، آب گازدار بنوشند. البته افراط در هر کاري ممکن است عارضه داشته باشد و طبيعتا مصرف افراطي آب گازدار هم مي‌تواند به مرور زمان مشکلاتي براي‌تان به وجود آورد اما جايگزين کردن آب گازدار به جاي نوشابه گازدار يک عادت تغذيه‌اي مناسب است و اگر بعدها بتوانيد آب ساده يا دوغ کم¬‌چرب را جايگزين آب گازدار کنيد، چه بهتر.
منبع:http://salamatiran.com